Opleidingscentrum voor animal-assisted therapy en aanverwante interventies

 

Nieuws - Lente 2013

KLIK HIER voor NIEUWS, ACTIVITEITEN en EVENEMENTEN
KLIK HIER voor de WEBSITE met werk van STUDENTEN aan het opleidingscentrum voor AAT e.a. interventies
KLIK HIER voor de WEBSITE van de DOCENTEN aan het opleidingscentrum voor Animal-assisted therapy e.a. interventies



Beroepsopleiding in animal-assisted therapy e.a. (post-bachelor of post-master)

       

PRAKTISCHE INFORMATIE

In het werkveld is zoals recent wetenschappelijk onderzoek het aangeeft (Samuels et al., 2006; Meers et al., 2011) nog steeds een groot tekort aan geschoolde welzijnswerkers/therapeuten/(ortho)pedagogen die gespecialiseerd zijn in het inzetten van dieren als ondersteunende methodieken.

  • In bepaalde delen van Vlaanderen en Nederland is er uberhaupt nog geen gespecialiseerde therapeut/(ortho)pedagoog/welzijnswerker te vinden of zijn er wachtlijsten in gespecialiseerde praktijken.
  • Ouders roepen dan ook therapeuten/pedagogen op om zich te specialiseren, enerzijds om de kwalitieve zorg en ondersteuning te verruimen; anderzijds om het tekort aan kwaliteitsvolle zorg met assistentie van dieren te verhogen en de wachtlijsten bij gespecialiseerde praktijken te verminderen.
  • Internationale beroepsverenigingen (ISAAT, ESAAT, ....) moedigen gespecialiseerde navorming en permanente vorming aan.
  • Specialisatie komt ook het beroep, de beroepsuitoefenaar maar allereerst ook de client en het ondersteunende gezin ten goede.


Inlichtingen, intakes en inschrijvingen

Tijdens de opendeurdag en de infosessies kunt u op het domein 't Kattenheye (Lagen Heirweg 9, 9270 Laarne) terecht voor meer informatie. Voor specifieke vragen over de inhoud en de doelstellingen van de opleiding kan u zich richten tot info@aatbelgium.org  

Inschrijven en intakes voor de opleiding kan na afspraak bij de opleidingscoordinator (info@aatbelgium.org, tel. 0495/155.660, Domein 't Kattenheye).
Meer informatie over informatiesessies - klik hier

De inschrijvingsprocedure verloopt in 3 stappen. De reden hiervan is dat we vooralleer iemand in te schrijven als student we samen met de aspirant willen nagaan in welke mate het lesplan tegemoet komt aan de leerdoelen die de aspirant zelf graag zou willen bereiken.

Concreet bestaat de procedure uit volgende stappen:
stap 1 - deelnemen aan een informatiesessie 
                   Doel: informatie geven over de opleiding, kans bieden om met docenten te spreken, handboeken in te kijken en een antwoord te geven op
                             individuele vragen die leven bij de aspirant

 

stap 2 - deelnemen aan een intakegesprek (na afspraak - individueel)
                   Doel: nagaan in samenspraak met docenten of de aangeboden opleiding de meest geschikte vorming is voor de leerdoelen die de 
                             aspirant student wil bereiken
                             Mocht dit gesprek niet resulteren in het overgaan tot stap 3, zullen docenten graag informatie verstrekken over andere IAD
                             opleidingen die eventueel meer geschikt zijn voor de aspirant student. Dit gesprek is kostenloos en vrijblijvend en is enkel gericht
                             op het geven van inzicht in de diversheid van IADs en de wegen die ertoe leiden. Voor vele geInteresseerden is dit
                             gesprek het best richtinggevend --ongeacht of ze nadien een opleiding bij ons starten-- om inzicht te krijgen over hoe
                             je verder aan je eigen IAD weg kan bouwen vanuit de individuele situatie waarin jij je bevindt.

stap 2 - Inhoudelijk: volgende documenten dient u als voorbereiding voor het gesprek (1) digitaal op te sturen bij de aanvraag van een intakegesprek (mail: info@aatbelgium.org) en (2) in copie mee te brengen bij uw intake:

  • curriculum vitae
  • motivatiebrief - ga voor je zelf op zoek naar het antwoord op volgende vragen
    • wat is je motivatie om te werken in het IAD veld? waarom wil je een opleiding volgen? waarom wil je werken met dieren en mensen? wat boeit jou hierin?
    • wat zijn je verwachtingen naar de cursus toe? wat verwacht je te kunnen na 1 jaar opleiding? na 2 jaren opleiding? 
    • waar wil je IAD gaan uitoefenen? hoe zie je jezelf werken in IAD? hoe stel je je dit werk voor?
    • wat zijn de doelen die je zeker wil bereiken via deze opleiding? op korte termijn bv. op het einde van het schooljaar? of op lange termijn bv. na het beeindigen van de opleiding?
    • andere items die kunnen aangeven waarom je het voor jezelf een goed moment vindt om deze cursus te starten? hoe past deze cursus in je leven? in je huidige job/carriere? in je huidige familiale situatie? in je huidige sociale situatie?
    • hoeveel tijd heb je per week vrij om aan je opleiding te besteden?
    • bespreek met 2 mensen uit je (werk)omgeving je voornemen om een opleiding in IADs te volgen. vraag hun visie? vinden zij dit een goed plan? waarom? zie zij/jij je werken met dieren binnen deze werkomgeving? zou je de mogelijkheid krijgen binnen je werk om een IAD project op te zetten?
    • deze vragen zijn niet limitatief, spring er creatief mee om. Doel van deze vragenlijst is je op weg te zetten om een voor jou zo nuttig mogelijke motivatiebrief op te stellen. Motivatiebrief = een voor jezelf afwegen of IAD voor jou iets kan betekenen en of het voor jou het beste moment is om een IAD opleiding te starten.
  • recent document Goed Gedrag en Zeden (model 2) - voor het werken met kwetsbare doelgroepen
  • recente foto
  • origineel en kopie van het hoogst behaalde diploma's
  • kopie van relevante getuigschriften (training dieren, ethologie, EHBO getuigschrift etc.)
  • kopie van je identiteitskaart
  • aangeraden: tetanus vaccin (copie)

stap 3 - opstellen en overlopen van een studentencontract (na afspraak - individueel)
              Doel: de informatie van het intakegesprek wordt in een individueel studentencontract opgenomen, overlopen en door de aspirant student
              op een later tijdstip ondertekend terug afgeleverd op school.
              Een studentencontract is een overeenkomst --die we opstellen na een positief intakegesprek-- en waarin we afspreken welke
              leerdoelen (competenties) dit jaar worden nagestreefd via de opleiding - geschatte hoeveelheid uren dat we hieraan gaan besteden plus
              geschatte hoeveelheid uren aan individuele verwerking van de stof -- en hoeveel dit pakket zal kosten. Een contract is individueel omdat elke
              student start vanuit een individueel competentiepakket. Het einddoel (de te bereiken competenties) zijn voor alle studenten idem.
              Een factuur/overschijvingsformulier wordt pas opgesteld nadat het contract getekend werd teruggeleverd.
              Een inschrijving is compleet nadat het volledige bedrag van de overschrijving bij het opleidingscentrum is toegekomen.
              Bij numerus clausus zal deze aspirant cursist voorrang krijgen die het eerst aan bovenstaande voorwaarden voldoet.
              Inschrijven kan tot max. 14 dagen voor de start van de opleiding of tot numerus clausus (maximaal aantal studenten) bereikt is.


Financiering

Het inschrijvingsgeld voor de opleiding, wordt bepaald na het opstellen van het individuele leertraject (=tijdens een intakegesprek). Er kan gekozen worden voor een gespreide betaling per module, semesterieel of per jaar. Raming: max. 10 euro/contactuur. Kortingen worden individueel toegekend.

Inhoud van het te volgen leertraject inclusief prijs wordt opgenomen in een studentencontract.

Na ondertekening van dit studentencontract ontvangt u een factuur en overschrijvingsformulier. Van zodra uw inschrijving volledig is en het geld is overgemaakt, hebt u toegang tot de elektronische leeromgeving en bent u volledig ingeschreven.

Indien u een diploma Bachelor in de agro- en biotechnologie afstudeerrichting dierenzorg hebt, krijgt u een vrijstelling voor Module 2 - Algemene ethologie en betaalt u minder inschrijvingsgeld.


Annuleren/stopzetten

Een annulering of stopzetting dient steeds schriftelijk meegedeeld te worden hetzij per brief hetzij per e-mail aan het studentensecretariaat
tav L. Meers, Langedijkstraat 13, 3690 Zutendaal hetzij per mail via info@therapiemetdieren.be.
Gelieve een uitschrijving zo vlug mogelijk mee te delen zodat personen op de wachtlijst nog tijdig kunnen verwittigd worden. Bij uitschrijving worden er geen kosten aangerekend als er nog niet gefactureerd werd. Indien er wel gefactureerd werd, wordt een creditnota gemaakt voor het volledige bedrag verminderd met het vast recht aan administratiekosten. Bij annulatie minder dan 14 dagen voor de start van de opleiding, wordt er geen terugbetaling gedaan. Dit, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden.

 

Meer informatie over de opleidingen

Maak een keuze

Overzicht opleidingen - workshops - lezingen

Gratis Informatiessies

Praktische informatie

Doelstellingen en Doelgroep

Toelatingsvoorwaarden

Lestabel

Download - Folder

Download - Brochure

Wetenschappelijk begeleidingscomite

Docententeam I

Docententeam II - Dierenbegeleiders

Voorbeelden - Praktijkoefeningen

Voorbeelden - Onderzoeksoefeningen

Voorbeelden - Stages

Voorbeelden - Studenten op congres

Voorbeelden - Thesis

Voorbeelden - Thesissen voor 2009

Visies van studenten op de opleiding

Presentaties Academiejaar 2011-2012

FAQs

 

            April 2012 - Download hier een geupdate versie
            van onze brochure