Opleidingscentrum voor animal-assisted therapy en aanverwante interventies

 

Nieuws - Lente 2013

KLIK HIER voor NIEUWS, ACTIVITEITEN en EVENEMENTEN
KLIK HIER voor de WEBSITE met werk van STUDENTEN aan het opleidingscentrum voor AAT e.a. interventies
KLIK HIER voor de WEBSITE van de DOCENTEN aan het opleidingscentrum voor Animal-assisted therapy e.a. interventies



FAQs over de beroepsopleiding in animal-assisted therapy e.a.

       

"Ik heb geen eigen dieren, kan ik mij toch inschrijven voor het postgraduaat?" 

(antwoord augustus 2012 - door L. Meers, psycholoog, Laarne) Tuurlijk, je moet geen eigen dieren hebben. Wel graag met dieren werken!
Jaarlijks worden ons vanuit instellingen/centra met dierenparken de vraag gestuurd om hun dieren te observeren en zo mogelijk te trainen. Studenten die geen eigen dieren hebben, of liever niet met hun eigen dieren werken kunnen in zulke projecten instappen. Eigen dieren hebben is zeker geen vereiste, wel een positieve houding in het werken met dieren. En vooral een rotsvaste overtuiging dat een goed welzijn van dieren --die werken in IADs-- een prioriteit moet zijn en geen optie!

"Mag ik weten wat therapie met dieren juist exact inhoud?"

(antwoord oktober 2012 - door L. Meers, psycholoog, Laarne) Omdat de term "therapie met assistentie van dieren of TAD" niet "beschermd" is dwz nergens bindend/wettelijk is vastgelegd in Belgie (en nog enkele andere Europese landen), mag op dit moment iedereen een eigen betekenis aan deze term geven. Als client is dat heel vaak heel verwarrend. Via onderstaande handvaten kan je snel doorzicht krijgen op wat juist wordt aangeboden:

Eigenlijk bestaan er in Belgie 2 grote 'groepen' van betekenis:
(1) ofwel gebruikt men de term TAD volgens de wetenschappelijke betekenis -dwz degene die onderzoekers en wetenschappers eraan geven- en dan wil therapie met assistentie van dieren of TAD zeggen dat iemand met een diploma als therapeut bv. ergotherapeut, kinesitherapeut, psycholoog edm --die een bijkomende opleiding gevolg heeft rond het inzetten van dieren binnen het therapeutisch werkveld-- een dier gaan inzetten ter assistentie van de 'gewone/traditionele" therapie om het voor hun clienten aangenamer of meer geschikte therapie te maken

(2) ofwel gebruikt men de term TAD volgens de commerciele betekenis - dwz dat mensen --vaak zonder therapeutisch diploma-- claimen een dier te hebben dat goed is voor de gezondheid van andere/dat spontaan helend werkt en dat deze eigenaars hun dier dan willen gaan delen met een client. Bij deze laatste categorie ga je uit van de helende werking van het dier en niet van de diploma's - kennis van een persoon met bijkomende kennis over hoe een dier motiverend/helend kan werken tijdens een therapie bij mensen.

Om meer inzicht te krijgen over de verschillende gezichten van TADs of IADs kan je o.a. de Horta nieuwsbrief (Centrum voor tuin en dier) volgen in 2012. Gedurende 9 maanden (start oktober 2012) gaan zij maandelijks een centrum dat bezig is met "interventies met dieren' (dwz therapie of aanverwante interventies met dieren toepast) in de schijnwerpers plaatsen. Je kan deze reeks volgen via volgende link 

"Ik werk als leekracht, kan ik bij jullie een vorming tot "therapeut met assistentie van dieren" volgen?"
(antwoord juni 2012 - door L. Meers, psycholoog, Laarne) Nee, dat kan niet. Je kan wel deelnemen aan een intake voor de afstudeerrichting "Leren met dieren". Reden hiervoor is dat we met een postacademische opleiding geen BSc. of MSc. opleiding kunnen vervangen wel een aanvulling bieden op de traditionele methodieken die aangeleerd zijn in de BSc. of MSc. opleiding. Voor meer informatie over de instroom - bekijk best even de toelatingsvoorwaarden en mocht je vragen hebben kom gerust af naar een van onze informatiesessies dan bekijken we het samen met jou.

"Mag mijn dier mee naar de les?"

(antwoord juni 2012 - door L. Meers, psycholoog, Laarne) Dat kan mits men vooraf de klasgenoten, docent en eigenaar van het domein waar we te gast zijn, verwittigde van het bezoek en dat iedereen het bezoek van dit dier zit zitten. Democratische principe geldt voor bezoeken, en vooral het feit dat iedereen zich comfortabel moet kunnen voelen. Zo is het bezoek van een hond gemakkelijker te regelen dan het bezoek van een fret, tarantula of wurgslang.
Dieren moeten altijd op een soortvriendelijke en veilige manier getransporteerd zijn (conform wettelijke en welzijnsregels), in goede gezondheid zijn (anders is een bezoek te belastend voor het dier), speelgoed en water ter beschikking hebben tijdens het bezoek, en de volledige groep moet ermee akkoord zijn dat indien het dier aan een pauze/wandeling toe is, dat dan de les onherroepelijk wordt stilgelegd.

"Beste, ik ben student Humane Wetenschappen. Voor mijn eindwerk heb ik als thema hippotherapie gekozen. Ik had graag willen weten of hippotherapie in Vlaanderen al meer bekend is. Wilt u mij daarbij helpen? Hieronder vindt u een aantal vragen omtrent hippotherapie. Alvast bedankt voor uw medewerking!"

Meest gestelde vragen omtrent hippotherapie of andere vormen van therapie met dieren
1. Wordt bij jullie aan hippotherapie gedaan? Indien nee, ga door naar vraag 11
2. Weet u wat deze therapie juist inhoud?

3. Hoe vaak wordt deze vorm van therapie aangeboden/per week?
4. Wat doen jullie tijdens een sessie met de paarden?
5. Wat is het doel van hippotherapie? Fysisch, mentaal, sociaal,..
6. Wat is de prijs voor een sessie?
7. Zijn de juiste hulpmiddelen aanwezig?
8. Door wie wordt hippotherapie gegeven?
9. Wat zijn voordelen van hippotherapie?

10. Zijn er nog andere opmerkingen die u wil vermelden over deze vorm van therapie?
11.Waarom wordt hippotherapie bij jullie niet aangeboden?

(antwoord oktober 2012 - door T. Capens, orthopedagoog, Antwerpen) Beste, van mijn directie heb ik de vraag gekregen om op jouw mail te antwoorden. Ik zal al eens beginnen met mezelf voor te stellen en te vertellen waarom jouw vragen bij mij terechtgekomen zijn. Ik werk als opvoedster in Antwerpen en heb net als jij Humane Wetenschappen gevolgd (bij mij noemde het nog Menswetenschappen) en daarna Pedagogische Wetenschappen gestudeerd met als richting Orthopedagogiek (UGent). Bijkomend ben ik een opleiding gestart "Interventies met assistentie van dieren" (IAD) aan het Opleidingscentrum voor animal-assisted therapy (Laarne). Onder die interventies valt dus ook therapie met assistentie van dieren (TAD), of paarden in het bijzonder.  

Als een direct antwoord op jouw vraag zou ik zeggen, in onze instelling bieden wij geen hippotherapie aan of gaan dit niet op een andere locatie doen. Wat we wel doen is gaan paardrijden met onze bewoners (en hier zijn jammer genoeg niet de juiste hulpmiddelen aanwezig). Heel recent gaan we ook naar een kinderboerderij waar de bewoners helpen om de dieren te verzorgen (lees: vooral de omgeving en huisvesting). Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat hippotherapie in Belgie op twee verschillende dingen slaat:

- het commerciele concept: personen zonder enig therapeutisch diploma hebben een paard ter beschikking en beweren dat het paard op zich goed is voor andere mensen. Zij gaan uit van de helende werking van het dier zelf en niet van de therapie. Paard als therapeut dus... (waar die naar school gaan weet ik niet hoor... )

- het wetenschappelijke concept: een persoon met een therapeutisch diploma (kinesitherapeut, ergotherapeut, gedragstherapeut,...) en die een bijkomende opleiding gevolgd heeft rond het inzetten van paarden, zet een paard in om hem/haar te assisteren tijdens de therapie. Hierdoor zou er sneller effect kunnen zijn, de client meer gemotiveerd, meer langdurig effect. Therapie met assistentie van een paard (TAPa) dus...

Jammer genoeg is er momenteel nog geen enkele regel of wet die beschrijft wat hippotherapie of therapie met assistentie van dieren in het algemeen moet inhouden en daardoor is er een wildgroei aan projecten en weten de meesten niet wat die projecten wel of niet inhouden. Waar ik zeker nog wil op antwoorden is welk doel er kan zijn bij hippotherapie: de doelen die worden opgesteld zijn altijd individueel, dus afhankelijk van de noden van iedere client. En ze hangen af van welke therapeut je bent (en zelfs of je therapeut bent) dus een kinesist kan dingen doen rond lichaamshouding, gewrichten,... een psycholoog kan een psychisch probleem aanpakken en iemand als ik (ortho) kan bijvoorbeeld een leerprobleem aanpakken. Dus als jouw client een psychisch probleem heeft moet hij/zij ook niet naar een kinesist gaan of omgekeerd...Voordelen van hippotherapie tov klassieke therapie zijn: het is voor sommigen drempelverlagend. Dingen vertellen aan een dier is soms gemakkelijker dan aan een mens. Het paard kan motiverend zijn en maakt de therapie misschien 'leuker'. Het paard is een ijsbreker waardoor er sneller een posirtief contact is tussen de client en de therapeut (therapeutische relatie). Hierdoor is kan er sneller effect optreden of het effect langduriger zijn.
Opmerking: bezint eer ge begint! Tijdens hippotherapie (of welke interventie dan ook met een dier) komt er een derde 'individu' bij. Als therapeut wordt het dus nog een stukje moeilijker omdat hij/zij zowel het gedrag van de client als van het paard in het oog moet houden. En dit vraagt, naar mijn mening, serieus wat oefening...
Redenen waarom er geen hippotherapie wordt aangeboden: centra waar dit gegeven wordt zijn schaars (als je de wetenschappelijke betekenis van hippotherapie neemt) en de kostprijs (vervoer, aangepaste kledij, verzekering, therapie zelf), om het zelf te gaan aanbieden schiet de kostprijs nog eens omhoog (huisvesting,...). Zo, ik hoop dat ik je met deze antwoorden heb kunnen helpen. Als je nog vragen hebt of meer verduidelijking wilt, mag je me steeds mailen.Ik verwijs jou ook graag nog door naar 2 websites die worden gemaakt door ons opleidingscentrum en de studenten zelf: www.lerenmetdieren.be, www.activiteitenmetdieren.be. En verder is er een recent artikeltje geschreven dat verschenen is in de Horta nieuwsbrief (centrum voor tuin en dier). Je kan dit artikeltje vinden via volgende link. Met vriendelijke groeten, Thari

 

 

                 Meer informatie over de opleidingen

 Maak een keuze

Overzicht opleidingen - workshops - lezingen

Gratis Informatiessies

Praktische informatie 

Doelstellingen en Doelgroep

Toelatingsvoorwaarden

Lestabel

Download - Folder

Download - Brochure

Wetenschappelijk begeleidingscomite

Docententeam I

Docententeam II - Dierenbegeleiders

Voorbeelden - Praktijkoefeningen

Voorbeelden - Onderzoeksoefeningen

Voorbeelden - Stages

Voorbeelden - Studenten op congres

Voorbeelden - Thesis

Voorbeelden - Thesissen voor 2009

Visies van studenten op de opleiding

Presentaties Academiejaar 2011-2012

FAQs